Μυοσκελετικά

Οι 5 συχνότεροι τραυματισμοί του δρομέα

1)Περιοστιτιδα κνημης δρομέα (shin splints)

                                       gettyimages-509369650-1528986369.jpg

Εάν αρχίσετε να νιώθετε πόνο στο εμπρόσθιο κάτω μέρος των ποδιών σας, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να πάσχετε από περιοστίτιδα κνήμης.

Η περιοστίτιδα κνήμης ανήκει στους τραυματισμούς υπέρχρησης και καταπόνησης και μπορεί είναι μυϊκής ή οστικής αιτιολογίας.

Βέβαια στη μεγάλη πλειοψηφία των περιπτώσεων είναι οστικής φύσης τραυματισμός και για αυτό είναι και σχετικά δύσκολη η αποκατάσταση. Με λίγα λόγια η διαρκής επαναλαμβανόμενη φόρτιση των κάτω άκρων επιφέρει μια επώδυνη φλεγμονή στο περιόστεο του οστού της κνήμης.

Η περιοστίτιδα κνήμης είναι από τους λίγους τραυματισμούς που απαιτούν την πλήρη αποχή από το τρέξιμο μέχρι να απομακρυνθεί το οίδημα. Εάν δεν αποκατασταθεί σωστά μπορεί να οδηγήσει τελικά σε κάταγμα κοπώσεως και μεγαλύτερες περιπέτειες.

Η παγοθεραπεία, η ανάρροπη θέση και μια αντιφλεγμονώδης θεραπεία είναι οι επιλογές εκλογής, τουλάχιστον στα πρώτα στάδια του οιδήματος.

Η συνέχεια περιλαμβάνει σταδιακή και ελεγχόμενη επαναφορά στη δραστηριότητα υπο την παρακολούθηση ενός φυσικοθεραπευτή.

2) Πελματαία απονευρωσίτιδα – Πόνος στην πτέρνα του δρομέα

Plantar-Fasciitis-1170x628_c-e1539091170402-1024x583.jpg

Ο πόνος στην πτέρνα, γνωστός και ως πελματιαία απονευρωσίτιδα, προκαλέιται από φλεγμονή στην ομόλογη περιοχή.

Στον μέσο δρομέα η αίσθηση είναι τραχειά και επώδυνη σαν να παταέι σε καρφί και εντοπίζεται στο κέντρο της πτέρνας. Ωστόσο μπορεί να επεκτείνεται και στην ποδική καμάρα.

Η συνήθης αιτία είναι το τρέξιμο σε σκληρή επιφάνεια χωρίς κατάλληλα υποδήματα.

Επίσης πολλές φορές προϋπάρχει κάποια εμβιομηχανική ανωμαλία, όπως η πλατυποδία ή ο υπερπρηνισμός, και η καταπόνηση του τρεξίματος θα προκαλέσει τον τραυματισμό της πελματιαίας περιτονίας.

Η αποκατάσταση είναι κατα βάση αντιφλεγμονώδης, περιλαμβάνει διατάσεις της περιοχής, εμβιομηχανική ανάλυση και τοποθέτηση ειδικού ορθωτικού πέλματος ώστε να υποστηριχθεί η απονεύρωση σε όλο το μήκος της.

3) Τενοντίτιδα αχιλλείου

Sports-massage2.png

Η τενοντίτιδα αχιλλείου συμβαίνει όταν ο συνδετικός ιστός μεταξύ της πτέρνας και του γαστροκνημίου τραυματίζεται και φλεγμαίνει.

Ο πόνος είναι οξύς και εντοπίζεται λίγο πάνω από την πτέρνα.

Η πλατυποδία, ένα κακό υπόδημα ή ένας βραχυσμένος γαστροκνήμιος είναι οι συνήθεις αιτίες αυτού του τραυματισμού.

Ένας ακόμα λόγος για την τενοντίτιδα αχιλλέιου μπορεί να είναι η απότομη αλλαγή προπόνησης σε πιο δύσκολα επίπεδα, χωρίς προηγούμενη προετοιμασία.

Η αποκατάσταση αυτού του τραυματισμού μπορεί να διαρκέσει αρκετά και να μετατραπεί κυριολεκτικά σε γολγοθά.

Η φτωχή αιμάτωση του τένοντα σε συνδυασμό με το ιδιαίτερο σημείο, κάνουν αρκετά δύσκολη την θεραπεία. Από την άλλη ένα δεν γίνει σωστή επούλωση υπάρχει ο κίνδυνος της ρήξης του τένοντα με οδυνηρές συνέπειες.

Και εδώ η τοποθέτηση ορθωτικού πέλματος με στήριξη της πτέρνας και σταδιακή αποφόρτιση της περιοχής θα κάνει την αποκατάσταση ταχύτερη και πλήρη.

4) Σύνδρομο λαγονοκνημαίας ταινίας

                    itbs.jpg

Το Σύνδρομο λαγονοκνημαίας ταινίας είναι ακόμη ένας συχνός τραυματισμός των δρομέων.

Χαρακτηρίζεται από έναν οξύ και βαθύ πόνο στο πλάι του γόνατος και εμφανίζεται όταν το πόδι προσγειώνεται στο έδαφος ή όταν πρέπει ο δρομέας να στρίψει.

Αυτό συμβαίνει είτε λόγω του τραυματισμού του τένοντα που συνδέει το γόνατο με το ισχίο (λαγνοκνημιαία ταινία) είτε επειδή η κατασκευή αυτή είναι ιδιαίτερα, και μη φυσιολογικά, σφιχτή.

Η αποκατάσταση περιλαμβάνει διατάσεις και αυτοθεραπεία σε foam roller ώστε να χαλαρώσουν οι μύς και να αυξηθεί η αιμάτωση στην περιοχή.

Σε πιο σοβαρές κατάστασεις φυσικά συστήνεται η επίσκεψη σε ιατρό και φυσικοθεραπευτή.

5) Το γόνατο του δρομέα – Runner’s Knee

wbz-runners-knee-1024x576.jpg

Από όλες τις ανατομικές δομές που καταπονούνται στο τρέξιμο, εκείνη με την περισσότερη πίεση είναι το γόνατο.

Φυσικά είναι ο συχνότερος τραυματισμός των δρομέων – για αυτό και πήρε το όνομα αυτό – και έχει να κάνει με πόνο στην επιγονατίδα.

Ο πόνος εντοπίζεται στον χόνδρο της επιγονατίδας και συνήθως εμφανίζεται σε δρομείς που τρέχουν σε σκληρό έδαφος και σε κατηφορικές διαδρομές (πχ trail run).

Η θεραπεία περιλαμβάνει έντονη παγοθεραπεία, καλή κινητοποίηση επιγονατίδας, διάταση ιδίως του τετρακεφάλου ώστε η επιγονατίδα να βρίσκεται στο σωστό ύψος και αν χρειαστεί αποχή από το τρέξιμο ή αλλαγή είδους τρεξίματος.

Πρόληψη τραυματισμών δρομέα

Όλοι οι παραπάνω τραυματισμοί μπορούν να αποφευχθούν όταν ο δρομέας έχει προνοήσει.

Έτσι θα πρέπει

να έχει σωστή τεχνική

να ξεκουράζεται επαρκώς

να διατηρεί μια σωστή διαδοχικότητα στη δυσκολία της προπόνησης

να προσέχει ώστε να φορά κατάλληλα υποδήματα

να κάνει σωστές διατάσεις

να είναι σίγουρος πως πατά με εμβιομηχανική αρτιότητα. Η σωστή εμβομηχανική ανάλυση γίνεται μόνο με ειδική εξέταση απο εξειδικευμένο φυσικοθεραπευτή και πελματογράφημα.

να φορά ορθωτικά πέλματα εφόσον υπάρχει εμβιομηχανική ανωμαλία

να ακολουθεί θεραπευτικό πλάνο εφόσον νιώσει κάποια ενόχληση

να τοποθετεί kinesiology tape όταν είναι απαραίτητο

Μοροχλιάδης Στέφανος

Φυσικοθεραπευτής Bcs, ΜΤ, RT, Formthotics specialist

Κυριακή Δευτέρα Τρίτη Τετάρτη Πέμπτη Παρασκευή Σάββατο Ιανουάριος Φεβρουάριος Μάρτιος Απρίλιος Μάιος Ιούνιος Ιούλιος Αύγουστος Σεπτέμβριος Οκτώβριος Νοέμβριος Δεκέμβριος

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Ή Reset password