Λεμφοίδημα & Οιδήματα

Πρησμένα πόδια – Τι μπορώ να κάνω;

Τα πρησμένα πόδια είναι ένα από τα συχνότερα συμπτώματα που αντιμετωπίζουν, ακόμα και σε νεαρή ηλικία, αρκετοί άνθρωποι σήμερα.

        shutterstock_221485336.jpg

Η κληρονομική προδιάθεση, η κακή διατροφή και η καθιστική ζωή είναι βασικοί ένοχοι για τις φλεβικές παθήσεις όταν αυτές εμφανίζονται στα πόδια σας. Ωστόσο, για τις ήπιες περιπτώσεις, υπάρχουν 3 καθημερινές συνήθειες που μπορούν να αποβούν σωτήριες.

Τα μέτρα αυτά συνοψίζονται σε τρεις κατηγορίες:

Τοποθετήστε τα πόδια ψηλά

Σε όρθια θέση τα φλεβικά και λεμφικά αγγεία λειτουργούν ενάντια στην βαρύτητα. Η τοποθέτηση των ποδιών σε ανάρροπη θέση μπορεί να μετατρέψει τη βαρύτητα σε αρωγό της κυκλοφορίας.

                           woman-with-feet-up-on-couch-584x285.jpg

Η θέση ανάσκελα και με τα πόδια ψηλότερα από το ύψος της καρδιάς είναι ότι καλύτερο μπορεί να κάνει κάποιος για να βοηθήσει στην φυσιολογική κυκλοφορία του αίματος στα πόδια. Τα αγγεία θα ‘’ξεκουραστούν’’, τα κυκλοφορικά υγρά θα παροχετευθούν και τα συμπτώματα του οιδήματος και της φλεβικής διόγκωσης θα υποχωρήσουν.

Φυσικά αυτή η στάση είναι δύσκολο να πραγματοποιηθεί στη διάρκεια της μέρας.

Τα περισσότερα καθίσματα – καρέκλες, πολυθρόνες, ανακλινόμενα καθίσματα κλπ- δεν επιτρέπουν στα πόδια να λάβουν την απαραίτητη ανάρροπη θέση. Και σίγουρα, το να βάζει κανείς τα πόδια πάνω στο γραφείο σε ώρα εργασίας βοηθάει πολύ την φλεβική ανεπάρκεια αλλά δεν είναι καθόλου καλό για την καριέρα του.

Αυτό που θα πρέπει να επιδιώκει όποιος πάσχει από φλεβική ανεπάρκεια είναι να σηκώνει τα πόδια του σε υψηλότερο σημείο από το επίπεδο των γοφών όσο πιο συχνά γίνεται κατά τη διάρκεια της ημέρας. Να μερικές ιδέες :

  • Όταν κάθεστε σε καρέκλα βρείτε ένα σκαμπό και ανεβάζετε τα πόδια τακτικά
  • στο γραφείο να χρησιμοποιείτε πάντα υποπόδιο.
  • Κάνετε πολύωρη καθιστική ή στατική ορθοστατική εργασία;Κάντε κάθε μια ώρα ένα μικρό διάλειμμα και περπατήστε ή βρείτε ένα μικρό σκαλοπάτι και ενεργοποιείστε τους γαστροκνήμιους (γάμπες). Έτσι ενεργοποιείται η λεγόμενη μυϊκή αντλία η οποία ουσιαστικά υποβοηθά μέσω συσταλτικών πιέσεων την επιστροφή του αίματος.
  • το βράδυ κατά τη διάρκεια του ύπνου συνιστάται η τοποθέτηση μαξιλαριών στα πόδια, έτσι ώστε να είναι σε υψηλότερο επίπεδο από τους γοφούς. Επειδή τα μαξιλάρια είναι ασταθή μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ειδικά ανακλινόμενα μαξιλάρια. Κάντε κλίκ εδώ https://healthaction.gr/product/anatomic-leg-pillow/ για να δείτε τι εννοούμε.

Άσκηση άσκηση άσκηση

Καθώς προείπαμε η καθιστική ζωή είναι σημαντικός παράγοντας της ραδγαίας αύξησης των φλεβικών προβλημάτων και των πρησμένων ποδιών.

Η τακτική άσκηση, ακόμα και ήπια όπως γρήγορο περπάτημα,ενεργοποιεί όλο το μυϊκό σύστημα των κάτω άκρων, δημιουργεί δυνατές αντλίες επαναφοράς αίματος στην καρδιά και αυξάνει το φυσικό ρυθμό της κυκλοφορίας του αίματος.

Έτσι λειτουργούν πολύ καλύτερα οι φλέβες και τα λεμφικά αγγεία, καταπονούνται πολύ λιγότερο και αποφεύγονται μόνιμες βλαπτικές καταστάσεις όπως οι κιρσοί και οι ευρυαγγείες.

Οι ασκήσεις οι οποίες προτείνονται είναι ελαφρύ τρέξιμο, κολυμβηση, χορός και οποιαδήποτε άσκηση ενεργοποιεί γενικά τα κάτω άκρα με μέτρο.

Μιλώντας για μέτρο πρέπει να σημειωθεί ότι ασκήσεις οι οποίες αυξάνουν υπέρμετρα την πίεση στην κοιλιά είναι καλύτερο να αποφεύγονται επειδή η αύξηση της πίεσης επιδεινώνει την φλεβική ανεπάρκεια.

Αυτό συμβαίνει διότι η αύξηση της πίεσης στις μεγάλες φλέβες που βρίσκονται στην κοιλιά οδηγεί σε αύξηση της πίεσης στις φλέβες των κάτω άκρων και επιβαρύνει το έργο των φλεβικών βαλβίδων.Τέτοιες ασκήσεις είναι η άρση βαρών, οι κοιλιακοί και το τρέξιμο.

Επειδή αρκετοί μπορεί να παραπονεθούν πως δεν έχουν χώρο/χρόνο για άσκηση , εμείς θα αντιπροτείνουμε 3 απλές και σύντομες ασκήσεις. Η μία είναι μικρά επιτόπια αλματάκια με προσγείωση στις μύτες των δακτύλων. Η δεύτερη, ακόμα πιο απλή, είναι το ανασήκωμα στις μύτες είτε σε επίπεδο έδαφος είτε στην άκρη ενός σκαλοπατιού. Η τρίτη είναι να κάνετε ενδυνάμωση γαστροκνημίων με ένα λάστιχο γυμναστικής, όπως δείχνει η παρακάτω εικόνα.

Plantar-Flexion-Resistance-Band-1007x1024.jpg

Τα λάστιχα γυμναστικής είναι πάμφθηνα και εαν δεν μας πιστεύετε δείτε τα εδώ Λάστιχα γυμναστικής

Έτσι δεν υπάρχουν πλέον δικαιολογίες. Εάν δεν θέλετε πρησμένα πόδια μπορείτε εύκολα και απλά να βοηθήσετε τον εαυτό σας.

Κάλτσες διαβαθμισμένης συμπίεσης

Η φλεβική ανεπάρκεια δημιουργείται επειδή οι ‘’κουρασμένες φλέβες’’ δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στο φλεβικό φορτίο. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να λιμνάζει το αίμα εντός των αγγείων. Τα αγγεία με τη σειρά τους ‘’ξεχειλώνουν’’ ενώ και οι βαλβίδες προώθησης φλεβικού φορτίου προς την καρδιά χάνουν τη σωστή λειτουργικότητα τους. Τελικά οι πιέσεις που δημιουργούνται δεν επαρκούν για την επαναφορά του αίματος στην καρδιά και έχουμε τα πρησμένα πόδια.

Η λύση, πέρα από την εξάσκηση πίεσης από το μυϊκό σύστημα μέσω άσκησης, έρχεται και από την εξωτερική συμπίεση μιας κάλτσας διαβαθμισμένης συμπίεσης.

bigstock-compression-Anthithrombotic-Stockings-62878258-1024x683.jpg

Ιατρικές μελέτες έχουν αποδείξει πέρα από κάθε αμφιβολία ότι η εφαρμογή εξωτερικής πίεσης στα πόδια επιβραδύνει την πρόοδο και βελτιώνει την ήδη υπάρχουσα φλεβική ανεπάρκεια. Επιπρόσθετα βοηθάει στην ταχύτερη ανάρρωση μετά από επεμβάσεις για την αποκατάσταση της φλεβικής ανεπάρκειας, στην ανακούφιση από τα συμπτώματα και στη μείωση του οιδήματος στα πόδια.

Ο καλύτερος τρόπος για την εφαρμογή εξωτερικής πίεσης είναι οι ελαστικές κάλτσες διαβαθμισμένης συμπίεσης. Ονομάζονται έτσι επειδή η πίεση που ασκούν στα πόδια είναι ισχυρότερη στους αστράγαλους και μειώνεται στην κνήμη και ακόμη περισσότερο στο μηρό. Τα οφέλη της διαβαθμισμένης συμπίεσης αναλύονται εκτενέστερα στο άρθρο : Πως λειτουγούν τα συμπιεστικά ενδύματα;

Οι ελαστικές κάλτσες είναι πολλών ειδών.

Μπορούν να διαφέρουν στην πίεση που εφαρμόζουν στους αστράγαλους, στο ύψος, στην ύφανση κλπ. Η επιλογή της σωστής ελαστικής κάλτσας για κάθε περίπτωση πρέπει να γίνεται σε συνεργασία του ασθενούς και του θεράποντα ιατρού, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται το καλύτερο αποτέλεσμα ενώ ταυτόχρονα να μην επηρεάζεται αρνητικά η ποιότητα ζωής του ασθενούς.

Ιδιαίτερη σημασία σε αυτό έχει το μέγεθος της κάλτσας. Το σωστό μέγεθος καθορίζεται μετά από τη μέτρηση του ποδιού σε συγκεκριμένα σημεία. Οι κάλτσες θα πρέπει να φοριούνται κατά τη διάρκεια της ημέρας και ποτέ το βράδυ, εκτός από ειδικές περιπτώσεις μετά από επέμβαση και σύμφωνα με τις οδηγίες του αγγειοχειρουργού.

Μορολιάδης Στέφανος

Φυσικοθεραπευτής Bcs, MT, RT, Formthotics specialist

Κυριακή Δευτέρα Τρίτη Τετάρτη Πέμπτη Παρασκευή Σάββατο Ιανουάριος Φεβρουάριος Μάρτιος Απρίλιος Μάιος Ιούνιος Ιούλιος Αύγουστος Σεπτέμβριος Οκτώβριος Νοέμβριος Δεκέμβριος

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Ή Reset password