Μυοσκελετικά

4 μύθοι για τον πόνο στη μέση και του αυχένα

Πόνος στη μέση και τον αυχένα. Ποιοί είναι οι μύθοι που θα ακούσεις πιο συχνά;

Ο πόνος στη μέση και του αυχένα απασχολούν σήμερα εκατομμύρια ανθρώπων. Η σωστή πληροφόρηση σχετικά με τις επώδυνες καταστάσεις του αυχένα και της μέσης είναι κρίσιμης σημασίας για τον ασθενή. Έτσι οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε την αλήθεια σχετικά με τους παρακάτω 4 μύθους που κυκλοφορούν στο θεραπευτικό κόσμο, κυρίως μεταξύ των ασθενών.

Μύθος #1 : Η ξεκούραση και ακινητοποίηση είναι ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης του πόνου

Αλήθεια : Μια σύντομη περίοδος ανάπαυσης όντως μπορεί αν μειώσει τα συμπτώματα στον πόνος στη μέση και του αυχένα, ωστόσο αυτή η περίοδος δεν θα πρέπει να ξεπερνά τις 2 μέρες. Μετά τις 2 μέρες αυξάνονται οι πιθανότητες να οδηγηθεί ο ασθενής σε επιστροφή στις ενοχλήσεις. Επιπλέον μια μακρά περίοδος ακινητοποίησης στο κρεβάτι θα προκαλέσει μυϊκή ατροφία και μείωση της ελαστικότητας των συσταλτών μαλακών δομών. Έτσι εισέρχεται ο ασθενής σε έναν φαύλο κύκλο όπου ο πόνος στη μέση και τον αυχένα οδηγεί σε ακινητοποίηση και η ακινητοποίηση σε πόνο.

Η προτεινόμενη λύση είναι μια αρχική μικρή περίοδος ανάπαυσης. Eν συνεχεία η πραγματοποίηση ενός προγράμματος αποκατάστασης με φυσικοθεραπεία και ενεργητική άσκηση, με ειδικό ασκησιολόγιο προσαρμοσμένο από εξειδικευμένο θεραπευτή.

                                                   picture_of_man_with_back_pain_made_worse_by_rest_in_bed_walking_tall_chiropractor_Goa_india-300x204.jpg

 

Μύθος #2 : Η σπονδυλική στήλη είναι πολύ ευαίσθητη και εύθραυστη όταν υπάρχει πόνος

Αλήθεια : Οι δομές που περιβάλλουν τη σπονδυλική στήλη, όπως οι μυς, τένοντες, σύνδεσμοι, προσδίδουν εξαιρετική δύναμη, ελαστικότητα, αντοχή και υποστήριξη στην ήδη πολύ ενισχυμένη ανατομική σπονδυλική κατασκευή.

Με εξαίρεση την περίπτωση ύπαρξης ασταθούς σπονδυλικού κατάγματος, η καλή υγεία της σπονδυλικής στήλης απαιτεί καθημερινές διατάσεις, μυϊκή ενδυνάμωση και αεροβική άσκηση, ακόμα και όταν συνυπάρχουν σπονδυλικές δυσλειτουργίες.

Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι η σπονδυλική στήλη έχει απεριόριστες αντοχές. Η κακή στάση και η λανθασμένη εργονομία και εμβιομηχανική μπορούν δυνητικά να μειώσουν τις μυοσκελετικές αντοχές του συστήματος. Επίσης το κάπνισμα, η έλλειψη ύπνου και η κακή διατροφή είναι παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά την αντοχή των δομικών στοιχείων της σπονδυλικής στήλης.

Λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα παραπάνω μια υγιεινή καθημερινότητα σε συνδυασμό με φιλικές προς τη σπονδυλική στήλη ασκήσεις διαψεύδουν τον μύθο ότι όταν πονάμε δεν ασκούμαστε λόγω ευθραστότητας της σπονδυλικής στήλης.

                                                           1513243925osteoporosis-300x149.jpg

 

Μύθος #3 “: Η ιατρική εξέταση δεν βρήκε ανατομικό τραυματισμό οπότε ο πόνος στη μέση/αυχένα είναι απλά στη φαντασία μου

Αλήθεια : Ο πόνος στη μέση και τον αυχένα είναι πάντα αληθινός και υπαρκτός  ακόμα και αν οι ειδικοί δεν μπορούν να εντοπίσουν ανατομική βλάβη.

Ειδικότερα στον χρόνιο πόνο που διαρκεί παραπάνω από 2-3 μήνες θα πρέπει ο θεραπευτής να εξετάσει αν το ανοσοποιητικό σύστημα του ασθενούς για κάποιο λόγο έχει ευαισθητοποιηθεί νευροφυσιολογικά στον πόνο ή εάν τελικά ο πόνος προκαλείται από ψυχολογικούς παράγοντες όπως η κατάθλιψη.

Η σύγχρονη θεραπευτική κοινότητα ευτυχώς μας δίνει πλέον έναν μεγάλο αριθμό πιθανών θεραπευτικών μέσων, μη επεμβατικής, διαχείρισης πόνου από φυσικά μέσα και βελονισμό εώς συνεδρίες ψυχοθεραπείας.

                                                             Psychosomatic-disorder-300x160.jpg

 

Μύθος #4 : Οι γονείς μου είχαν μυοσκελετικά προβλήματα στη μέση/αυχένα οπότε και εγώ σε κάποια ηλικία θα παρουσιάσω τα ίδια προβλήματα.

Αλήθεια : Δεν υπάρχει γενετική προδιάθεση στην πλειονότητα των μυοσκελετικών προβλημάτων, και ειδικότερα στο πόνο της μέσης και του αυχένα.

Αυτό σημαίνει πως δεν είστε το θύμα των νόμων της γενετικής όταν μιλάμε για δυσλειτουργίες στη μέση και τον αυχένα. Ωστόσο αυτό που μπορεί να κληρονομηθεί είναι μια κακή στάση ή γενικότερα ένας ανθυγιεινός τρόπος ζωής με καταχρήσεις, κακή διατροφή και έλλειψη άσκησης.

Έτσι αντί να ρίχνετε το βάρος στον Δαρβίνο και τις θεωρίες της γενετικής, προσπαθήστε να λειτουργείτε στο φάσμα της πρόληψης με σωστή στάση σώματος, διατάσεις και γενικά ήπιες και ουδέτερες θέσεις σπονδυλικής στήλης.

                                                       Illustration-of-double-helix-and-gene-segments-NIMH-300x144.jpg

Η αντιμετώπιση επώδυνων καταστάσεων, όπως ο πόνος στη μέσης και τον αυχένα, είναι μια διαδικασία με μακρά διάρκεια στο χρόνο και όχι μια σύντομη αντιμετώπιση με αναλγητικά. Η σωστή ενημέρωση και η ανάπτυξη μια φιλοσοφίας καθημερινής άσκησης είναι αυτή που θα σας οδηγήσει μακριά απο τον πόνο και κοντά στη λειτουργικότητα.

Μοροχλιάδης Στέφανος

Φυσικοθεραπευτής BSc, MT, RT, Formthotics specialist

Κυριακή Δευτέρα Τρίτη Τετάρτη Πέμπτη Παρασκευή Σάββατο Ιανουάριος Φεβρουάριος Μάρτιος Απρίλιος Μάιος Ιούνιος Ιούλιος Αύγουστος Σεπτέμβριος Οκτώβριος Νοέμβριος Δεκέμβριος

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Ή Reset password