Ισορροπία - Ιδιοδεκτικότητα

Τα 7 σημαντικότερα εργαλεία εξάσκησης ισορροπίας και ιδιοδεκτικότητας

Είναι σημαντική η εξάσκηση των ιδιοδεκτικών υποδοχέων;

Ένας από τους βασικούς λόγους τραυματισμού, επανατραυματισμού ή δυσκολίας προσαρμογής στην καθημερινότητα μετά την αποκατάσταση είναι η μειωμένη ισορροπία και ο νευρομυϊκός συντονισμός.

Τόσο σε μυοσκελετικά όσο και σε νευρολογικά περιστατικά η άρτια συνεργασία μυϊκού και νευρικού συστήματος είναι κρίσιμης σημασίας.

Η επαρκής λήψη ιδιοδεκτικών ερεθισμάτων απο τους αντίστοιχους ιδιοδεκτικούς υποδοχείς και η σωστή »μετάφραση» τους σε στάση και κίνηση αποτελούν εχέγγεια τόσο για ασθενείς όσο και για υγιείς ανθρώπους.

bigstock-Senior-Woman-Standing-On-One-L-56900906-1024x695.jpg

Επιπλέον ένα ιδιοδεκτικό σύνολο που λειτουργεί στο μέγιστο και αντιδρά σωστά στις κινητικές αρθρικές προκλήσεις αποτελεί εγγύηση αποφυγής τραυματισμών για οποιανδήποτε αθλητή και ασκούμενο.

Με βάση τα παραπάνω γίνεται εύκολα αντιληπτό πως η εξάσκηση των παραπάνω είναι μείζονος σημασίας, είτε πρόκειται για ασθενείς με κινητικά προβλήματα, είτε για μετεγχειρητικούς ασθενείς είτε για αθλητές υψηλού επιπέδου.

Τα 5 βασικά όργανα με τα οποία μπορούμε να αποκομίσουμε τα μέγιστα απο το ιδιοδεκτικό σύστημα μας μπορείτε να τα δείτε παρακάτω.

1)Αφρώδες Στρώμα ισορροπίας

Το αφρώδες στρώμα αποτελείται απο μια τετράγωνη επιφάνεια αφρώδους υλικού.

4257_1_132073.jpg

Ουσιαστικά δίνει στο θεραπευτή ένα ευρύ πλαίσιο ώστε να δουλέψει με διάφορες ασκήσεις, στατικές ή κινητικές. Ο αφρός είναι ειδικό μαλακό υλικό που δημιουργεί συνθήκες μειωμένης σταθερότητας.

Έτσι ολόκληρη η βιοκινητική αλυσίδα προσαρμόζεται σε διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες και οι ανάλογοι νευρικοί υποδοχείς προσαρμοστικά βελτιώνουν την απόκριση τους σε αυτές.

Δείτε Στρώμα ισορροπίας

 

2)Δίσκος ισορροπίας

Ο δίσκος ισορροπίας είναι περίπου αυτό που αναφέρει και το όνομα. Πρόκειται για να ένα κυκλικό κομμάτι πλαστικού ή ξύλου στη βάση του οποίου υπάρχει ένας προσαρμογέας. Ο προσαρμογέας επιτρέπει στον δίσκο να αλλάζει θέσεις περιμετρικά, αλλάζοντας έτσι και τις γωνίες στάσης.

219_1_131242.jpg

Ο ασκούμενος θα πρέπει συνήθως να μπορεί να διατηρεί τον δίσκο επίπεδο αλλά μπορεί και να του ζητηθεί να εναλλάσσει με συγκεκριμένο ρυθμό τα σημεία επαφής του δίσκου με το έδαφος.

Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε πως υπάρχουν διάφοροι δίσκοι ισορροπίας.

Έτσι συναντάμε από απλούς πλαστικούς δίσκους ή ξύλινους δίσκους με απλό έλασμα βάσης μέχρι και δίσκους που στηρίζονται σε προχωρημένες βάσεις ώστε να γίνονται οι κινήσεις περισσότερο ομαλές και να προσομοιώνονται καλύτερα στις καθημερινές κινήσεις.

Δείτε δίσκους ισορροπίας

https://healthaction.gr/product/piato-isorropias/

https://healthaction.gr/product/trimmtop-38-pedalo/

https://healthaction.gr/product/rodeosell-pedalo/

3)Πλατφόρμες ισορροπίας και ιδιοδεκτικότητας

Οι πλατφόρμες ισορροπίας είναι μικρότερα κομμάτια πεπιεσμένου αφρού, με σαφώς στενότερα όρια απο αυτά απο εκείνα του στρώματος ισορροπίας. Εδώ έχουμε 3 διαβαθμίσεις στην σκληρότητα του αφρού, ώστε να υπάρχει και η ανάλογη διαβάθμιση της δυσκολίας.

23304-23306_1-1024x808.jpg

Η κύρια χρήση είναι η εξάσκηση των ιδιοδεκτικών υποδοχέων των κάτω άκρων σε στατικές κυρίως κινήσεις όλου του σώματος. Για παράδειγμα μπορεί κάποιος να στέκεται με λυγισμένα γόνατα στην πλατφόρμα  και να υποδέχεται με διαφορετικές γωνίες μια μπάλα.

Ενα πολύ θετικό στοιχείο είναι πως αποτελούν φορητά εργαλεία εξάσκησης, καθιστώντας τα ιδανικά για κατ’οίκον θεραπείες πχ σε νευρολογικούς ασθενείς.

Δείτε Theraband Πλατφόρμες Ισορροπίας σε 3 διαβαθμίσεις

4)Εργαλέια ισορροπίας με αέρα

Στα εργαλεία ισορροπίας με αέρα μπορούμε να βρούμε μπάλες ισορροπίας ή μαξιλάρια ισορροπίας.

4447_1_131173.jpg

Η μπάλα ισορροπίας είναι ουσιαστικά μια ελαστική μπάλα κομμένη στη μέση. Η κάτω επιφάνεια είναι κατασκευασμένη απο αντιολισθητικό υλικό και έχει και υποδοχής για εφαρμογή λάστιχων ενδυνάμωσης. Η επάνω επιφάνεια έχει το σχήμα μισής μπάλας και ανάλογα με τον πίεση αέρα που επιλέγουμε να τη γεμίσουμε,δίνει και την ανάλογη διατάραξη στην ισορροπία, ερεθίζοντας όλα τα ιδιοδεκτικά συστήματα καθώς και τον νευρομυϊκό συντονισμό.

Αντίστοιχα τα μαξιλάρια ισορροπίας είναι μικρά μαξιλαράκια αέρα κυκλικής μορφής. Και εδώ η ποσότητα αέρα που εμπεριέχουν καθορίζει το επίπεδο δυσκολιας, ενώ η μικρή επιφάνεια απαιτεί της σωστή τοποθέτηση των άκρων που επιλέγουμε να ασκήσουμε.

Δείτε μαξιλάρια ισορροπίας

Δείτε μπάλα ισορροπίας Dynaso Amila

5)Πλατφόρμα ισορροπίας με ελατήρια

Το ελατήριο έχει την ιδιότητα της ισόποσης και στοχευμένης επιστροφής των δυνάμεων τις οποίες δέχονται. Έτσι μπορεί ο ασθενής να καθοδηγηθεί σε κινήσεις οι οποίες θα του επιστρέψουν μια προβλέψιμη (και επιθυμητή) ανάδραση ερεθισμάτων.

14003000_SF_130726_50751_antrazit.jpg

Τα ερεθίσματα αυτά, εντασσόμενα σε ένα καλα σχεδιασμένο πλάνο εξάσκησης, έχουν καταπληκτικά αποτελέσματα βελτίωσης της απόκρισης των νευρομυϊκών υποδοχέων.

Παράλληλα μιμούνται εξαιρετικά τον »απότομο» τρόπο με τον οποίο δεχόμαστε στον φυσικό κόσμο τις δυνάμεις απο τις διάφορες επιφάνειες επαφής.

Δείτε εργαλείο ισορροπίας με ελατήρια

6)Διάδρομος εξάσκησης βάδισης

Κάποια νευρολογικά περιστατικά, μετεγχειρητικοί ασθενείς αλλά και ασθενείς μετά απο μακρά περίοδο κατάκλισης μπορεί να »ξεχάσουν» τον τρόπο ορθή βάδισης. Σε πιο προχωρημένες ασθένειες ίσως η βάδιση να πρέπει να επανεκπαιδευτεί κυριολεκτικά απο την αρχή.

                         9792_13005150-93746.jpg

Επίσης σε αρκετά παιδάκια με αναπτυξιακές διαταραχές αναζητείται ένας ασφαλής και διασκεδαστικός τρόπος βελτίωσης της στάσης και βάδισης. Σε όλα αυτά η λύση είναι ο ειδικός διάδρομος εξάσκησης και επανεκπάιδευσης βάδισης.

Με μήκος 1.5 μ και ειδικά ελατήρια μπορεί ο θεραπευτής να εφαρμόσει πρακτικά άπειρες ασκήσεις και παραλλαγές ώστε να επιτύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Δείτε το εδώ : https://healthaction.gr/product/spring-board-150-pedalo/

7) Νευρομυϊκός συντονισμός κάτω άκρων με σκάλα επιτάχυνσης

Η σκάλα επιτάχυνσης χρησιμοποιείται πλέον σε ευρεία κλίμακα απο θεραπευτές, προπονητές και ασκούμενους με σκοπό την ανάπτυξη άψογων συνεργειών μεταξύ των μυοσκελετικών και νευρολογικών δομών σε άγαστο συνδυασμό με ενδυνάμωση και προσαρμογή των αρθρώσεων και των συνδέσμων.

                                     p2i100050_3.jpg

Είναι (μαζί με το δίσκο ) απο τα πλέον οικονομικά μέσα εξάσκησης ισορροπίας, ιδιοδεκτικότητας και νευρομυϊκού συντονισμού.

Το όριο ασκήσεων τίθεται αποκλειστικά απο την φαντασία του θεραπευτή ή του ασκούμενου, καθώς οι δυνατότητες είναι κυριολεκτικά άπειρες.

Δείτε σκάλα επιτάχυνσης 

 

Μοροχλιάδης Στέφανος

Φυσικοθεραπευτής Bcs, MT, RT, Formthotics specialist

Κυριακή Δευτέρα Τρίτη Τετάρτη Πέμπτη Παρασκευή Σάββατο Ιανουάριος Φεβρουάριος Μάρτιος Απρίλιος Μάιος Ιούνιος Ιούλιος Αύγουστος Σεπτέμβριος Οκτώβριος Νοέμβριος Δεκέμβριος

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Ή Reset password